Spotkania Robocze

Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego od początku roku szkolnego 2020/2021 realizuje wielostronny projekt w ramach programu Erasmus+ pod tytułem „Przyszłość należy do seniorów”. W założeniu miał to być dwuletni projekt europejskiej współpracy szkół, jednak ze względu na znaczne utrudnienia w realizacji zarówno działań w kraju, jak i za granicą, spowodowane pandemią covid-19, został przedłużony o kolejny rok i powinien się zakończyć 31 sierpnia 2023. Projekt jest wspierany finansowo przez Unię Europejską, która przyznała nam na ten cel grant w wysokości 36 812 euro. Realizujemy go razem z następującymi szkołami:

• EBI de Angra do Heroísmo, Angra do Heroísmo, Azory, Portugalia

• Mollerlyceum, Ons Middelbaar Onderwijs, Bergen op Zoom, Niderlandy

• Istituto d'Istruzione Superiore "A. Manzoni", Mistretta, Sycylia, Włochy

• Vihdin lukio, Lummela, Finlandia

• Lycée Polyvalent Lycée des métiers du bâtimentet de la communication visuelle Balata, Matoury, Gujana Francuska, Francja

Obecny projekt jest siódmym z kolei projektem europejskiej współpracy szkół realizowanym i koordynowanym przez naszą szkołę. Ma na celu uwrażliwienie młodzieży na zmiany demograficzne w Europie oraz problemy związane z szybkim starzeniem się społeczeństw, spowodowane wydłużeniem życia oraz malejącą liczbą urodzin, a także zapoznanie jego uczestników z próbami rozwiązywania tych problemów podejmowanymi przez rządy i samorządy lokalne w różnych krajach.

Jednym z ważniejszych elementów tego typu projektów są bezpośrednie spotkania nauczycieli i uczniów współpracujących szkół. Na ubiegły rok szkolny zaplanowane były trzy takie spotkania robocze – w Matoury w Gujanie Francuskiej, w Lummeli w Finlandii oraz w Mistretcie na Sycylii, jednak z powodu pandemii żadne z nich się nie odbyło. Pandemia uniemożliwiła także zorganizowanie spotkania w Niderlandach, planowanego na grudzień 2021. Mając na uwadze fakt, że w tym roku szkolnym powinny się odbyć trzy spotkania robocze, jeśli chcemy zrealizować projekt zgodnie z wnioskiem, zmieniliśmy ich kolejność, próbując się dostosować do sytuacji epidemiologicznej w poszczególnych krajach, co nie jest łatwe, ponieważ pandemia jest tylko jednym z ważnych czynników, które należy uwzględnić. Nie mniej istotne są terminy ferii i egzaminów w poszczególnych krajach oraz inne działania międzynarodowe współpracujących z nami szkół. Do końca roku szkolnego udało nam się znaleźć dokładnie trzy terminy lepiej lub gorzej odpowiadające wszystkim, więc z dużym napięciem przystąpiliśmy do organizowania pierwszego spotkania, które podjęła się gościć szkoła z Angra do Heroísmo na Azorach. Napięcie potęgowała również niepewność sytuacji epidemiologicznej i znaczne oraz zmienne graniczenia. W momencie, gdy należało ostatecznie zakupić bilety na podróż, do Portugalii dozwolony był wjazd wyłącznie osób posiadających ważny paszport covidowy oraz negatywny wynik testu genetycznego na obecność koronawirusa, wykonanego nie później niż 72 godziny przed wyjazdem. Ku naszej wielkiej radości, konieczność posiadania negatywnego wyniku testu przez osoby w pełni naszczepione została zniesiona dokładnie trzy dni przed naszym wyruszeniem w drogę.

Spotkanie Online z polską grupą, która przebywała w Niderlandach

W piątek, 25 marca, uczniowie naszego liceum wraz z panią Anną Kubicką wzięli udział w spotkaniu on-line z grupą wyjazdową Erasmusa, która w tym czasie przebywała w Niderlandach. Uczestnicy rozmowy ze strony polskiej dowiedzieli się jak ich koledzy i koleżanki spędzają czas w tym kraju oraz mieli okazje zobaczyć piękne widoki dzięki rozmowie video. Spotkanie było krótkie, acz przyjemne, a uczniowie nie mogli doczekać się spotkania na żywo.

Brabacja

W dniach 20 - 27 marca 2022 uczestniczyliśmy w drugim spotkaniu międzynarodowym w ramach projektu "Przyszłość należy do seniorów", które odbyło się w Bergen op Zoom w Niderlandach.

Wraz z uczniami i nauczycielami z Azorów, Finlandii, Gujany Francuskiej, Sycylii i holenderskimi gospodarzami wysłuchaliśmy wykładów na temat konsekwencji zmian demograficznych w Bergen op Zoom dla edukacji, systemu emerytalnego w Niderlandach oraz opieki nad osobami starszymi w tym kraju. Po każdym z wykładów miały miejsce warsztaty w międzynarodowych grupach. Każda ze szkół zaprezentowała wyniki ankiet na temat stylu życia młodych ludzi oraz struktury rodziny w swoich miastach, a następnie w grupach pracowaliśmy nad ich porównywaniem.

Wzięliśmy także udział w wycieczce do Amsterdamu, gdzie na statku opływającym port raczyliśmy się typowymi holenderskimi naleśnikami, zwiedziliśmy Bergen op Zoom i Małą Holandię, gdzie mieliśmy okazję podziwiać architekturę holenderskich miast w miniaturze. Wybraliśmy się też na rejs na Wyspy Fryzyjskie na obserwację fok oraz na plażę w Scheveningen.

Na pewno na długo zachowamy ten czas w pamięci.